Nauka i technologie, Nauka w Polsce

Pięć polskich uczelni wśród 500 najbardziej widocznych w sieci

Fot. Flickr, Derbeth

Pięć polskich uczelni znalazło się wśród 500 najbardziej widocznych w internecie szkół wyższych na świecie – wynika z najnowszej edycji rankingu „Web of Universities”. Najlepsza w zestawieniu polska uczelnia – Uniwersytet Jagielloński – uplasowała się na 281. miejscu.

Ranking „Webometrics Ranking of World Universities” obejmuje ponad 20 tys. szkół wyższych z całego świata, w tym ponad 420 uczelni polskich.

Z krajowych szkół wyższych najwyższą 285. pozycję zajął Uniwersytet Jagielloński. Kolejną polską uczelnią sklasyfikowaną w zestawieniu jest Uniwersytet Warszawski na 309. miejscu. Wśród 500 najbardziej widocznych w internecie szkół wyższych znalazły się jeszcze Akademia Górniczo-Hutnicza im. S. Staszica w Krakowie (388. miejsce), Politechnika Warszawska (461. miejsce) oraz Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu (499.).

W pierwszym tysiącu uczelni znalazły się ponadto: Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu (581. miejsce), Uniwersytet Śląski w Katowicach (685. miejsce) oraz Politechnika Śląska w Gliwicach (848. miejsce).

Zestawienie zdominowały uczelnie amerykańskie. Szkoły wyższe z tego kraju zajęły w nim 13 kolejnych miejsc na początku stawki. Najlepszy był Harvard, za nim MIT, a na trzecim miejscu – Stanford. Pierwsze z europejskich uczelni: Oxford i Cambridge zajęły 14. i 15. miejsce.

Światowy Ranking Uczelni Webometrics jest przygotowywany dwa razy w roku przez Consejo Superior de Investigaciones Cientificas (CSIC) – Najwyższą Radę Badań Naukowych w Madrycie. W zestawieniu nacisk kładziony jest przede wszystkim na komunikację uczelni za pośrednictwem internetu. W rankingu nie są więc analizowane osiągnięcia naukowe, ale bazuje się raczej na materiałach udostępnianych w internecie przez poszczególne uczelnie.

Pod uwagę są brane m.in. wpływ uczelni (impact), a więc to, jak chętnie inne strony przekierowują do treści na stronie uczelni, obecność (presence), a więc liczba podstron w domenie przynależnej danej uczelni, otwartość (openness) – liczbę dokumentów (np. doc, pdf) udostępnianych na stronach, a także doskonałość (excellence), czyli np. udział uczelni w najczęściej cytowanych publikacjach naukowych. Twórcy rankingu zastrzegają, że w różnych edycjach sposób oceniania uczelni może się zmieniać.

Szczegółowe dane znajdują się na stronie: www.webometrics.info