Gospodarka i biznes, Infrastruktura, Opinie i komentarze, Technika i przemysł

Polski system prześwietlania ładunków na granicach – bliski komercjalizacji

Fot. pixabay.com

Coraz bardziej realne staje się wprowadzenie na rynek polskiego urządzenia do prześwietlania ładunków wielogabarytowych na granicach. Narodowe Centrum Badań Jądrowych (NCBJ) podpisało w czwartek ze spółką PID Polska umowę dotyczącą komercjalizacji Polskiego Systemu Kontroli Cargo „CANIS”.

Umowę komercjalizującą Polski System Kontroli Cargo podpisano w czwartek w Parku Naukowo-Technologicznym NCBJ. Dzięki współpracy ze spółką PID Polska naukowcy ze Świerku otrzymują możliwość wprowadzenia na rynek urządzenia „CANIS” służącego do prześwietlania ładunków wielogabarytowych na granicach. O projekcie poinformował w przesłanym PAP komunikacie rzecznik NCBJ Marek Sieczkowski.

„Polski System Kontroli Cargo to innowacyjne i zaawansowane technologicznie urządzenie służące do prześwietlania ładunków wielogabarytowych takich jak kontenery lotnicze, ciężarówki czy wagony kolejowe, których w celu kontroli nie trzeba zatrzymywać i otwierać” – tłumaczy dyrektor NCBJ dr hab. Krzysztof Kurek. I dodaje: „Wysoka skuteczność naszego rozwiązania w wykrywaniu towarów zakazanych oraz stosunkowo niskie koszty wpłyną niewątpliwie na poprawę bezpieczeństwa na granicach i większą efektywność służb walczących z nielegalnym przemytem”.

„CANIS” jest urządzeniem służącym do prześwietlania ładunków wielogabarytowych. Jego sercem jest akcelerator, którego zadaniem jest dostarczenie odpowiedniej wiązki twardego promieniowania rentgenowskiego. Wiązka ta kierowana jest na prześwietlany ładunek i odbierana przez układ detektorów, którego zadaniem jest odtworzenie kształtów i właściwości przewożonego ładunku.

Innowacyjnym rozwiązaniem polskich naukowców jest możliwość naprzemiennego prześwietlania wiązkami wysoko (6 MeV) i niskoenergetycznymi (4 MeV), dzięki czemu możliwe jest otrzymanie większych kontrastów w obrazach prześwietlanych obiektów (lepsza jakość wyniku).

Przykładowo, kluczem do wykrywania papierosów jest to, że absorbują one promieniowanie rentgenowskie w odmienny sposób niż powietrze czy też inne materiały. Ponieważ papierosy składają się przede wszystkim ze związków organicznych, to na podstawie odpowiednich obrazów zarejestrowanych przez system detekcyjny urządzenia celnicy potrafią niemal bezbłędnie wskazać, gdzie znajdują się podejrzane ładunki. System komputerowy dodatkowo wspomaga ich pracę poprzez odpowiednie przetwarzanie obrazów. Na ekranie monitora widać dokładnie zawartość wnętrza kontrolowanych pojazdów. Nie ma więc potrzeby otwierania badanego obiektu, co jest procesem kłopotliwym i czasochłonnym m.in. na przejściach granicznych, w portach czy na bocznicach kolejowych. Polski System Kontroli Cargo ma się więc przyczynić do poprawy bezpieczeństwa i zwiększenia efektywności kontroli.

Na mocy zawartej umowy PID Polska jest wyłącznym sprzedawcą Polskiego Systemu Kontroli Cargo. Porozumienie zawarte na pięć lat, z możliwością dowolnego przedłużenia, zapewnia naukowcom skuteczne wejście na rynek z opracowaną unikatowa technologią.

System ten opracowany został w ramach projektu „Rozwój specjalizowanych systemów wykorzystujących akceleratory i detektory promieniowania jonizującego do terapii medycznej oraz wykrywania materiałów niebezpiecznych i odpadów toksycznych” (w skrócie: AiD). Duży wkład w sukces naukowców mają także pracownicy NCBiR, PwC oraz Departamentu Służby Celnej, którzy swoimi kompetencjami wsparli ten skomplikowany proces.

Projekt AiD realizowany był w NCBJ w latach 2008-2013. Wartość wszystkich prac wyniosła 85,5 mln zł, z których 67,5 finansowane było przez Unię Europejską z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego.