Wypowiedź: Marcin Maciejewski, dyrektor zarządzający Opóźniony Samolot.
Nadzwyczajne okoliczności odwołania lotu czy tylko wymówka ze strony przewoźnika? Warto poznać odpowiedź na to pytanie, jeśli spędziliśmy początek ferii zimowych na lotnisku z powodu odwołania czy opóźnienia lotu. Z tym problemem borykali się ostatnio pasażerowie podróżujący do USA. Potężna burza śnieżna, która uderzyła we wschodnią część kraju uziemiła samoloty.
– Odwołany samolot przez burzę śnieżną stanowi przypadek siły wyższe. Pasażerom przysługuje przebukowanie na następny możliwy lot, który będzie do USA. W okresie oczekiwania na ten rejs przewoźnik musi zapewnić pasażerowi nocleg oraz wyżywienie i napoje. Dotyczy to wyłącznie przypadków kiedy my z Europy wylatujemy do Stanów Zjednoczonych, albo ze Stanów Zjednoczonych wracamy linią europejską – mówi Marcin Maciejewski, dyrektor zarządzający Opóźniony Samolot.
Z zeszłorocznego raportu KPMG pt. „Zimowe plany i wydatki Polaków” wynika, że podróżujemy coraz częściej. Aż 38 proc. Polaków planujących wyjazd na ferie zimowe, wybrało podróż zagraniczną, co oznacza wzrost o 9 punktów procentowych w porównaniu z zimą 2013/2014.
Bywa, że problemy związane z podróżowaniem mają związek z pogodą. Śnieg czy zmieniające się warunki atmosferyczne potrafią skutecznie pokrzyżować nam urlopowe plany. Jak wynika z informacji zebranych przez firmę Opóźniony Samolot nierzadko zdarza się, że linie lotnicze tłumaczą się nadzwyczajnymi okolicznościami, które tak naprawdę są jedynie wymówką. Mają one uchronić przewoźnika przed zapłatą poszkodowanym pasażerom rekompensaty finansowej za odwołany lub opóźniony samolot. Co zatem powinniśmy wiedzieć, aby przeszkody związane z lataniem w prosty sposób zamienić na korzyści? Musimy dokładnie sprawdzać, jakie są przyczyny odwołanego lub opóźnionego o ponad trzy godziny lotu.
– Rekompensaty są w wysokości do 600 euro i one są wypłacane przez przewoźnika jeżeli to on zawini i samolot zostanie opóźniony o co najmniej trzy godziny lub zostanie odwołany – wyjaśnia Marcin Maciejewski.
Rekompensata finansowa nie obejmuje nadzwyczajnych okoliczności opóźnienia lub odwołania rejsu. A jakie są to okoliczności? Między innymi zamknięcie lotniska z powodu niekorzystnych warunków meteorologicznych, tj. burzy, mgły czy śnieżycy. O odszkodowanie możemy natomiast się starać w innych przypadkach – strajku pracowników linii lotniczych czy usterek technicznych.
Niezależnie od faktu czy linie lotnicze ponoszą odpowiedzialność za zdarzenie, czy nie, mają podstawowe obowiązki wobec pasażera, którego lot został odwołany lub opóźniony o więcej niż 2 godziny. Dotyczą one opieki w postaci posiłków i napojów – w wymiarze odpowiednim do czasu oczekiwania na lot, nocleg w hotelu, kiedy alternatywny lot przypada na kolejny dzień, transport do i z lotniska oraz dwie darmowe rozmowy telefoniczne.